Ἀνδρέας  Ἀναστασιάδης  -  Χατζῆς

ρχων  Μουσικοδιδάσκαλος
τῆς  Ἁγίας  τοῦ  Χριστοῦ  Μεγάλης  Ἐκκλησίας
Πρωτοψάλτης  ἱεροῦ  ναοῦ  Ἁγίου  Μηνᾶ  Σαλαμῖνος
Χοράαρης,  Καθηγητὴς,  Συγγραφέας,
Βυζαντινῆς  Ἐκκλησιαστικῆς  Μουσικῆς


Ἱστοσελίδα: www.byzantini-mousiki.com    
Τηλ: 2104661413 - 6972284960



01.        Μέρος Πρῶτο 

Βιογραφικὸ


   Ὁ νδρέας ναστασιάδης-Χατζς γεννήθηκε στὸ Κά­τω Κεράσοβο Μακρυνίας Μεσολογγίου τὸ 1940 καὶ μεγάλωσε σὲ ἕνα οἰκογενειακὸ περιβάλλον μὲ θρη­σκευ­τικὲς ἀρχὲς καὶ ἀγάπη γιὰ τὴν Ἐκκλησία. Ἔχον­τας τὴν τύχη νὰ ζεῖ κοντὰ στὸ Ἀγρίνιο, μία πό­λη μὲ μεγάλη Ἱεροψαλτική παράδοση, σὲ ἠλικία 10 ἐτῶν ἦταν ἤδη ἕνας πολὺ καλὸς νεαρὸς ἱεροψάλτης. Δά­σκα­λοί του ἦταν πολλὰ γνωστὰ ὀνόματα ἐκείνης τῆς ἐποχῆς, ὅπως οἱ Πρωτοψάλτες Γεώργιος Ἀλεξανδρῆς, Ἰωάννης Θε­ο­δωρίδης, Σίμος Σαβινόπουλος, Δημήτριος Μήτρου, Χαρίλαος Πα­πα­ποστόλου κα Σεραφεὶμ Γεροθόδωρος. Συνεργάσθηκε μὲ τοὺς Ἀντώνη Λεονάρδο, πρωτοψάλτη Μεσολογγίου κα Ἰω­άν­νη Φραγγαναστάση, πρωτοψάλτη Νεοχωρίου Μεσολογγίου.
Τ1959 ἐγκαταστάθηκε στὴν Ἀθήνα, ὅπου συνέχισε νὰ ἐμβαθύνει τὶς γνώσεις του δίπλα στὸν «Ἄρχοντα» τῆς βυζαντινῆς ἐκκλησιαστικῆς τέχνης θανάσιο Παναγιωτίδη. Παράλληλα ξεκίνησε σπουδὲς στὸ «Ἑλ­λη­νικὸ Ὠδεῖο Ἀθηνῶν», μὲ δάσκαλο τὸν ἀείμνηστο Θεόδωρο Χα­τζη­θε­οδώρου.
Τ1961, ἐπαγγελματικοὶ λόγοι τὸν ἀνάγκασαν νὰ διακόψει τὶς σπου­δές του καὶ νὰ ἐπιστρέψει στὸ Ἀγρίνιο, ὅπου ἔζησε μέχρι τὸ 1976. Στὰ χρόνια αὐτὰ ἀπέκτησε μεγάλη ἐμπειρία στὴν ἱεροψαλτικὴ, ἀσκῶν­τάς την παράλληλα μὲ τὴν ἐργασία του. Ἔψαλε ὡς πρω­το­ψάλ­της σε ἀρ­κε­τούς ἱεροὺς ναοὺς στὸ Ἀγρίνιο, καὶ τὴν γύρω περιοχὴ καὶ γιὰ πολ­λὰ χρό­νια στὸν ἱερὸ ναὸ Ἁγίου Γεωργίου Ματαράγκας Μεσολογγίου. Ἔτσι, ὅταν τὸ 1976 ἦλθε γιὰ νὰ μείνει ὁριστικὰ στὴν Ἀθήνα, εἶχε πλέον ὅλα τὰ ἀπα­ραί­τητα ἐφόδια, γιὰ νὰ ὁλοκληρώσει τὶς σπουδές του, ἔχον­τας γιὰ δά­σκαλο πάντοτε δίπλα του τὸν Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου - Φωκαέα.
Τ1981 ἀποφοίτησε ἀπὸ τὸ Ἑλληνικὸ Ὠδεῖο Ἀθηνῶν λαμβά­­νοντας τὸ Πτυχίο καὶ τὸ Δίπλωμα Μουσικοδασκάλου, μὲ ἄριστα.
Σταθμὸς στὴν ἱεροψαλτική του σταδιοδρομία ἀποτέλεσε ἡ γνω­ρι­μί­α του μὲ τὸν δάσκαλο της ΒΕΜ Νικόλαο Σαλτάρη στή Σαλαμίνα τὸ 1977, ὁ ὁποῑος ἀναγνώρισε τὸ τάλαντό του καὶ συνέβαλε στὸ νὰ προσληφθες πρωτοψάλτης στὸν Μητροπολιτικὸ ἱερὸ ναὸ Ἁγίου Μηνᾶ Σαλαμνος, ὅπου ὑπηρετεῖ μέχρι σήμερα.
Τὰ χρόνια ποὺ ἔζησε στὴν Ἀθήνα συμμετεῖχε σὲ πολλὲς βυζαν­τι­νὲς χορωδίες, ξεκινῶντας τὸ 1976 μὲ τὴν χορωδία τοῦ Ἄρχοντα Πρωτο­ψάλτη Κωνσταντινουπόλεως Θρασύβουλου Στανίτσα. Ἦταν ἐπίσης μέλος τῶν χορωδιῶν τῶν Γεωργίου Τσατσαρώνη, Θεόδωρου Βασι­λι­κοῦ, Ἀθανασίου Πέτα καὶ Φάρου Τυφλῶν.
Σὲ συνεργασία μὲ τὸν Ἰωάννη Ἀλεξάνδρου μετέφερε τὰ μουσικὰ κείμενα τοῦ τυφλοῦ συστήματος σὲ κείμενα τῶν βλεπόντων χορωδῶν.
Τ1978, μὲ τὴν ευλογία τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Μεγά­ρων καὶ Σαλαμῖνος κ. κ. Βαρθολομαίου, κατόπιν εισηγήσεως τοῦ προϊστσταμένου τοῦ Ι.Ν. Αγίου Μηνά Σαλα;μίνος ρχιμανδρίτου π. Τιμοθέου Λαϊβερά, ἵδρυσε τὴν Σχολὴ Βυ­ζαν­τι­νῆς Ἐκ­κλη­σ­ι­α­στικῆς Μουσικῆς στὴν Σαλαμίνα, ὅπου διδάχθηκαν καὶ διδάσκονται ἀρκετοὶ σπουδαστὲς τὴν ΒΕΜ.
πὸ τὸ 1994 μέχρι τὸ 1996 διετέλεσε Γεν. Γραμματέας τῆς Ὁμοσπον­δίας Συλλόγων Ἱεροψαλτῶν Ἑλλάδος (ΟΜΣΙΕ).
πὸ τὸ 1990 μέχρι τὸ 1996 διετέλεσε Γεν. Γραμματέας τοῦ Συλλόγου Ἱεροψαλτῶν Ἀττικῆς «Θρασύβουλος Στανίτσας».
Τ1992 δημιούργησε τὴν Βυζαντινὴ Χορωδία Σαλαμῖνος, «Ὁ Ἅγιος Μηνᾶς», τὴν ὁποία καὶ διευθύνει.
Τ1996 ἵδρυσε καὶ ἀπὸ τότε εἶναι πρόεδρος τοῦ Συλλόγου Ἱεροψαλτῶν Μεγάρων, Σαλαμῖνος καὶ Ἀττικῆς, «Ὁ Ἅγιος Λαυρέντιος».
Τ1997 ἵδρυσε τὸ περιοδικό ἔντυπο «Ὁ Ψάλτης», ἐκδότης τοῦ ὁποίου διετέλεσε ὡς τὸ 2002.
Tό 2008 – 2012 δίδαξε στά Κ.Ε.Π. τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνν, ὡς βοηθός τοῦ κ. Χρήστου Παπαδόπουλου στό Παιδαγωγικό τμῆμα τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνών, τό Παραδοσιακό Δημοτικό Τραγοῦδι.
πίσης δίδαξε Παραδοσιακό Τραγοῦδι, στίς σχολές «Παρνασσοῦ».


Συνέδρια

Οι συμμετοχές του σέ συνέδρια, κυρίως ς εσηγητής, γιά τήν βυζαντινή κκλησιαστική μουσική εἶναι ἀρκετές.
ς Γεν. Γραμματέας τς (ΟΜ.Σ.Ι.Ε.) Γενικός Γραμματέας μοσπονδίας εροψαλτν λλάδος, ς Πρόεδρος καί Γεν. Γραμματέας Συλλόγων εροψαλτν, ργάνωσε διος πάρα πολλά Συνέδρια.
ς συγγραφέας κκλησιαστικς μουσικς συμμετεχε σέ λα τά μέχρι σήμερα συνέδρια το «δρύματος Βυζαντινς Μουσικολογίας» τς εράς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος.


Μέρος Δεύτερον

Ἔργο Συγγραφικὸ

Τ2003 δημιούργησε μὲ τὸν γαμβρό του Olivier Coissard (Ολιβιέ Κοασάν) τὶς Βυ­ζαν­τινὲς Μουσικοφιλολογικὲς Ἐκδόσεις, καὶ ἐξέδωσε ἐκπαιδευτικὰ βιβλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, μὲ πρώτη σειρά: «Μεθοδικὴ Πρώτη Ἀνάγνωση τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς» τόμοι τρεῖς, βιβλία τὰ ὁποῖα συνέγραψε μὲ τοὺς Χρῆστο Παπαδόπουλο καὶ Ἰωάννη Σπετσιώτη:

1.  Σ ε ι ρ α    Α΄.  


Τίτλος:  Μεθοδικὴ Πρώτη Ἀνάγνωση Τῆς

                Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς



Tόμοι τρεῖς (3).

         Μ
ελετῶντας μὲ προσοχὴ τὰ βιβλία ἀνακαλύπτει κανεὶς ὅτι αὐτὰ ἐμ­πε­ρι­έ­χουν σὲ ὅλη τους τὴν ἔκταση τὴν φιλοσοφία τῆς σύγχρονης διδακτικῆς ἐπιστήμης.

         Ἡ
σειρὰ αὐτὴ εἶναι πολὺ φιλικὴ στοὺς χρῆστες. Τὰ βιβλία τῆς σει­ρᾶς αὐτῆς εἰσάγουν μία διαφορετικὴ ἀντίληψη γιὰ τὴν Βυζαντινὴ Ἐκ­κλη­σιαστικὴ Μουσική. Προσφέρουν διδακτικὰ στηρίγματα μὲ μεθοδικό­τη­τα, συνέπεια καὶ συνέχεια, ὥστε νὰ κατακτηθεῖ ἡ γνώση τοῦ μη­χα­νι­σμοῦ τῆς μουσικῆς ἀνάγνωσης. Ἤδη, μὲ τὴν σειρὰ αὐτὴ τῶν  βιβλίων, ἡ διδακτέα ὕλη τοποθετεῖται σὲ νέα βάση. Κωδικοποιεῖται, ἀναλύεται καὶ προσφέρεται σὲ διαδοχικὲς διδακτικὲς φάσεις καὶ ἀπαιτεῖ συνεργασία δασκάλου καὶ μαθητῆ. Πρόκειται γιὰ τὴν ἐφαρμογὴ τῶν ἐπιστημονικῶν δεδομένων τῆς Παιδαγωγικῆς καὶ τῆς Ψυχολογίας στὴ διδασκαλία τῆς μουσικῆς, ποὺ ἀπαιτεῖ ἐνεργητικὴ συμμετοχή.
 πισημαίνουμε δέ, ὅτι ἀπὸ πλευρᾶς ὕλης τὸ βιβλίο δν φέρει καινοτομίες. Πλέγμα τοῦ διδακτικοῦ ὑλικοῦ, ποὺ καλύπτει τὶς ἐπὶ μέρους διδακτικὲς ἑνότητες, ἀποτελεῖ ἡ ὕλη ἡ ὁποία ἔχει καθοριστεῖ ἀπὸ τν Πολιτεία μ βάση τν μεταρρύθμιση τῶν τριῶν διδασκάλων.
Στὸν πρόλογο τοῦ βιβλίου καὶ ὑπὸ τὸν τίτλο: «Γιατὶ γράψαμε τὸ βιβλίο» γίνονται δύο ἀναφορές.

Γιὰ τοὺς μαθητές:

Γιὰ τοὺς μαθητές, ἀναλύει μὲ τρόπο ἁπλὸ καὶ κατανοητὸ τὰ φαινόμενα γραφῆς καὶ ἀνάγνωσης τῆς Βυζαντινῆς μουσικῆς. Ἔχει ἁπλὲς σύντομες καὶ περιεκτικὲς ἀσκήσεις καὶ μὲ μεθοδικότητα ζητεῖ τὴν ἐνεργοποίηση τοῦ μαθητῆ, προκαλῶντας τὸ ἐνδιαφέρον καὶ λιπαίνοντας τὸν ζῆλο γιὰ περαιτέρω ἐνασχόληση μὲ τὸ ἀντικείμενο.


          Γιὰ τοὺς δασκάλους:

            σον φορᾶ τος δασκάλους τῆς Βυζαντινῆς μουσικῆς ἐπισημαίνουμε ὅτι τ βιβλίο:
 1         Συμπυκνώνει τὴν θεωρία καὶ τὴν πράξη, τὴν συμπλέκει μὲ δι­δα­κτικὰ ἐνεργήματα καὶ βοηθᾶ στὴν κατανόηση τῆς θεωρίας τῆς ψαλτικῆς, μὲ μία φράση θὰ λέγαμε ὅτι μετακινούμεθα ἀπὸ τὴν θεωρία στὴν ἐπιστημονικὴ πράξη.
2          Συγκεκριμενοποιεῖ μὲ ἁπλὸ καὶ παραστατικὸ τρόπο τὸν περιγραφικὸ χαρακτήρα τῆς Βυζαντινῆς σημειογραφίας ποὺ ὑπάρχει ἐκτενῶς στὰ διάφορα θεωρητικά.
3                    Διαφοροποιεῖ τὸν τρόπο διδασκαλίας τῆς Βυζαντινῆς μου­σι­κῆς.



2.  Σ ε ι ρ ὰ    Β΄.

Τίτλος: Νέο Αναστασιματάριο  -  Επιτομή 


Περιλαμβάνει μόνο τους ύμνους ξεχωριστά για κάθε ήχο, που ψέλνονται σήμερα στις εκκλησίες μας και το σημαντικότερο, τον τρόπο που έχει επικρατήσει να ψάλλονται.

            Στους ύμνους σημειώνονται τα μέτρα και τα Ισοκρατήματα





3.  Σ ε ι ρ ὰ    Γ΄.  

Τίτλος: «Τὸ Τερερὲμ»

Μουσικοφιλολογικὸ ἔργο.

 Ἡ Ἑρμηνεία καὶ ἡ σημασία του στὴν Ὀρθόδοξη λατρεία.

Συλλογικὸ ἔργο μὲ τοὺς Χρῆστο Παπαδόπουλο καὶ Ἰωάννη Σπετσιώτη.

Περιέχει, ἐκτὸς ἀπὸ τὸ φιλολογικὸ μέρος, μουσικὰ κεί­μενα πρωτοψαλτῶν τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκ­κλη­σίας.
Βιβλίο ἀπαραίτητο γιὰ κάθε φιλόμουσο.




4.  Σ ε ι ρ ὰ    Α΄.  

Τίτλος: Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς»


          Mὲ τὴν εὐλογία καὶ ἔγκριση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καὶ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, κυκλοφόρησε μία νέα σειρὰ ἐκπαιδευτικῶν βιβλίων, μὲ τίτλο. «Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς».

Τόμοι πέντε (5).



                                                                Πρώτη Τάξη


Δευτέρα Τάξη
Τρίτη Τάξη


Τετάρτη Τάξη
Πέμπτη Τάξη


Τ
ὰ πέντε βιβλία τῆς σειρᾶς ἀποτελοῦν ἀπαραίτητο ἐργαλεῖο στὰ χέρια δασκάλων καὶ μαθητῶν τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, διότι εἶναι γραμμένα σύμφωνα μὲ τὶς ἰσχύουσες διατάξεις τοῦ Ὑπουργείου Πολιτισμοῦ (ΦΕΚ 229/1997).

Περιλαμβάνουν γι πρώτη φορὰ τὴν διδακτέα ὕλη στὸ σύνολό της καὶ δὲν ὑπάρχει πλέον νάγκη παραπομπῆς σὲ ἄλλα ἐγχειρίδια.
ποτελοῦν παραίτητο ἐργαλεῖο γιὰ τ μουσικὰ Ὠδεῖα, μουσι­κὰ Λύκεια, σχολὲς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, Ἱερατικὲς σχολές.
Εἶναι γραμμένα μὲ τρόπο παιδαγωγικό, εὔχρηστο, εὔκολα κατανοητὸ γιὰ μαθητὲς καὶ σπουδαστὲς τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς.
  Προσφέρουν πολύτιμες γνώσεις σὲ ὅσους ἐπιθυμοῦν νὰ δι­δα­χθοῦν τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Μουσικὴ καὶ ἀποτελοῦν χρήσιμο ὁδηγὸ γιὰ ὅσους τὴν διδάσκουν.

Προσφέρουν στὸν σπουδαστ τὴν δυνατότητα ν ποκτήσει πλήρη πάρ­κεια γνώσεων γι τν λήψη Πτυχίου καὶ Διπλώματος Βυζαν­τι­νῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς.


5.  Σ ε ι ρ ὰ    Β΄.  

Τίτλος: «Ο καθιστος Υμνος»

 Περιλαμβάνει:


Τὸ μικρὸ Ἀπόδειπνο, τὸ Προσταχθέν, τοὺς Οἴκους τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τὸν κανόνα τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου, τὸ Τῇ Ὑπερμάχῳ, τὰ ἐφύμνια σὲ ὅλους τοὺς ἤχους, τὴν Ὡραιότητα καὶ Καλοφωνικὸ Εἰρμὸ μετὰ κρατήματος.

 

6.  Σ ε ι ρ ὰ    Γ΄.  


Τίτλος: Πρότυπη Ἀκολουθία Ἐγκαινίων Ἱεροῦ Ναοῦ

(Μέ Πλήρη Τυπική Διάταξη)


Τ ἔργο αὐτὸ καθίσταται χρήσιμο ὄχι μόνο γιὰ τοὺς ἱεροψάλτες, ἀλλὰ καὶ γιὰ τοὺς ἱερεῖς καὶ Ἀρχιερεῖς. Περιλαμβάνει ὁλόκληρη τὴν τυπικὴ διάταξη τῆς ἀκολουθίας, (τροπάρια – ψαλμούς κλπ.), καθὼς καὶ ὅλες τὶς εὐχὲς καὶ τὰ ἀναγνώσματα, τὰ ὁποῖα ἐκφωνοῦνται ἀπὸ τοὺς διακόνους - ἱερεῖς καὶ Ἀρχιερεῖς. Εἶναι γραμμένο σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.



Μέρος  Τρίτο 
κδότης   Περιοδικου



Περιοδικὸ: «Ὁ Ψάλτης»

 Τ1997 ὡς πρόεδρος τοῦ Συλλόγου ἱεροψαλτῶν «Μεγάρων, Σαλαμῖνος καὶ Ἀττικῆς» κυκλοφόρησε τὸ περιοδικὸ ἔντυπο «Ὁ Ψάλτης», ἐκδότης τοῦ ὁποίου διετέλεσε ὡς τὸ 2002.

(Τὸ ἐξώφυλλο παρουσιάζει τὴν συλλογὴ ὑπογραφῶν τῶν Ὀρθοδόξων Ἑλλήνων ὑπὲρ τοῦ ἀγώνα τῆς Ἐκκλησίας μας γιὰ τὴν ἀναγραφὴ τοῦ θρησκεύματος στὶς νέες ταυτό­τητες).



Μέρος  Τέταρτο

 

Ἔργο  Σ Ψηφιακούς  Δίσκους  ΣD



1.   Σ ε ι ρ ὰ    Α΄


          Γιὰ τὰ ἐκπαιδευτικὰ μουσικὰ βιβλία, κυκλοφόρησε ψηφιακούς δίσκους CD ἀπα­ραί­τη­τα γιὰ τοὺς μαθητὲς τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, ἤτοι: 


1.         Πρῶτος Ψηφιακός δίσκος (CD). 
  
Περιέχει όλη τὴν ὕλη τοῦ βιβλίου: «Μεθοδικὴ Πρώτη Ἀνάγνωση τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς». Τεῦχος Πρῶτο.

           
πίσης τὸ ἴδιο CD περιέχει καὶ όλη τὴν ὕλη τοῦ βιβλίου: «Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς».  Τάξις Πρώτη.



2.       Δεύτερος         Ψηφιακός δίσκος (CD).  


Περιέχει όλη τὴν ὕλη τοῦ βιβλίου: «Μεθοδικὴ Πρώτη Ἀνάγνωση τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς».
Τευχος Δευτερο.




3.       Τρίτος Ψηφιακός δίσκος (CD).       


Περιέχει τὸ ἔργο: «Ἡ Θεία Λειτουργία Γιὰ Ἀρ­χα­ρίους». Συμμετέχει σ’ αὐτὸ ὁ ἱερεὺς π. Στυλιανὸς Χουλάκης.
         

2.   Σ ε ι ρ ὰ    Β΄



1.       Πέντε Ψηφιακοὶ δίσκοι (CD).

         
        Περιέχουν σὲ παραλλαγὴ καὶ μέλος, ὁλόκληρη τὴν ὕ­λη τοῦ βιβλίου τῆς Δεύτερης Τάξης ἀπὸ τὴν σει­ρὰ: «Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλη­σιαστικῆς Μουσικῆς».

     Ἤτοι: Τοὺς ὀκτὼ ἤχους, ἀπὸ τὸ Ἀναστασιματάριον τοῦ Ἰωάννου Πρωτοψάλτου, σὲ παραλλαγὴ καὶ μέλος. Ξεκινούν μὲ τὸ σύντομο εἰρμολογικὸ μέλος, ἀκο­λου­θεῖ τὸ μέτριο στιχηραρικὸ μέλος καὶ σύν­το­μα δοξαστικὰ ἀπὸ τὴν «Μουσικὴ Κυψέλη» Στεφάνου Λαμπαδαρίου, πρώτου Δομεστίκου  τῆς τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας.  


2.       Πέντε Ψηφιακοὶ δίσκοι (CD).

Περιέχουν σὲ παραλλαγὴ καὶ μέλος, ὁλόκληρη τὴν ὕ­λη τοῦ βιβλίου τῆς Τρίτης Τάξης ἀπὸ τὴν σει­ρὰ: «Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλη­σιαστικῆς Μουσικῆς».

     Ἤτοι: Σύντομα προσόμοια και Καταβασίες όλων των εορτών της εκκλησίας μας, σε παραλλαγή και μέλος. 2. Αργά Προσόμοια – Καταβασίες – Δοξολογίες, σε παραλλαγή και μέλος και 3. Πολυελαίους, σε παραλλαγή και μέλος.


3.         Τέσσαρες Ψηφιακοὶ δίσκοι (CD).

            Περιέχουν σὲ παραλλαγὴ καὶ μέλος, ὁλόκληρη τὴν ὕλη τοῦ βιβλίου τῆς Τετάρτης Τάξης ἀπὸ τὴ σειρά «Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς».



4.       Δύο Ψηφιακοί δίσκοι    (CD).

Περιέχουν σὲ παραλλαγὴ καὶ μέλος, ὁλόκληρη τὴν ὕλη τοῦ βιβλίου τῆς Πέμπτης Τάξης ἀπὸ τὴ σειρά «Πρακτικὴ Διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς».


3.   Σ ε ι ρ ὰ    Γ΄

1.       Δύο Ψηφιακοὶ δίσκοι (CD).

Δύο CD. Περιέχουν τροπάρια τῶν ἑορτῶν Δωδεκαημέρου, Χριστοῦ Γεννήσεως, Μεγάλου Βασιλείου καὶ Θεοφανείων.



2.       νας Ψηφιακός δίσκος (CD)

      να CD.  Περιέχει τά ἔνδεκα ωθινά

 

3.       νας Ψηφιακός δίσκος (CD)

 

                          να CD.  Περιέχει μαθήματα γιά ὃσους ἐπιθυμούν νά μάθουν νά ψάλλουν πρακτικά. (Δηλαδή πῶς πιάνουμε τούς ὁκτώ ἤχους τῆς Βυζαντινῆς κκλησιαστικῆς Μουσικῆς.

 



Μέρος  Πέμπτο.

 

Πολιτιστικὲς  Δραστηριότητες


Ἔργο  Πολιτιστικὸ

 Μουσικό ργο


Τίτλος:  «Ἡ Πόλις Ἑάλω» Μελοποιημένο δρᾶμα.

          Τ2001 δημιούργησε τὸ μελοποιημένο δρᾶμα «Ἡ Πόλις Ἑάλω», ἐμπνευσμένο ἀπὸ τὶς ποι­η­τι­κὲς συλ­λο­γὲς τῆς Μαρίας Λαμπαδαρίδου και τοῦ Φώτη Κόντογλου, τὸ ὁποῖο παρουσίασε μὲ πεν­τη­κον­τα­μελὴ χορωδία γιὰ πρώτη φορὰ στὴν αἴθουσα τε­λε­τῶν τοῦ Οἰκονομικοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν τὸ ἔτος 2001, στὰ πλαίσια τῆς μνήμης τῆς ἀπο­φρά­δας ἡμέρας, μὲ ἄριστες κριτικὲς ἀπὸ τὸν τύπο καὶ τὰ ΜΜΕ.

ἡμέρα τῆς Ἁλώσεως τῆς Βασιλεύουσας, ἂν καὶ ἔχουν περάσει αἰῶνες ἀπὸ τότε, πάντοτε συγ­κι­νεῖ ἀλλὰ καὶ δυναμώνει καὶ θεριεύει κάθε Ἑλληνικὴ ψυχή καὶ χα­ρά­ζει βαθιὰ στὴν μνήμη τοῦ κάθε Ἕλληνα τὸ βαρὺ χρέος καὶ κα­θῆ­κον νὰ μὴν λησμονεῖ ποτέ του αὐτὰ τὰ γεγονότα.
            πως ἀναφέρει ὁ συγγραφέας: Στὴν σκέψη ἐκείνων τῶν στιγμῶν, ριγῶ, συγκλονίζομαι, τὰ μάτια μου βουρκώνουν καὶ σκύβω εὐ­λα­βι­κὰ κλίνοντας τὰ γόνατά μου στὶς μορφές, γνωστὲς καὶ ἄγνωστες, τῶν μαρτύρων τῆς πίστεως καὶ τῆς πατρίδας.
ποτέλεσμα ὅλων αὐτῶν τῶν συγκλονιστικῶν γεγονότων εἶναι καὶ τὸ μουσικὸ ἔργο ποὺ ἐμπνεύστηκα.
          πίσης, τὸ συγγραφικό του ἔργο περιλαμβάνει πλῆθος Ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῶν μουσικῶν κειμένων σὲ χειρόγραφα, ὅπως: Ἀναστασιματάριον, Θεία Λειτουργία, Τριώδιον, Πεντηκοστάριον, Δοξολογίες σύντομες, Πα­ρα­κλη­τικοὶ κανόνες.
κολουθίες τῶν: Ἁγίου Μηνᾶ, Ἁγίας Ζώνης, Ἁγίου Ἐφραίμ, Ἁγίας Μα­ρίνης, Ἁγίου Μιχαὴλ τοῦ Κηπουροῦ τοῦ Ἀθηναίου (Μπακνανᾶ), Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, Ἀκολουθία τῆς Θαυματουργοῦ Εἰκόνος, τῆς Πα­ρη­γο­ρητίσσης, Ἁγίας Παρασκευῆς, Ἁγίου Προκοπίου, Ἁγίου Ἀθα­να­σίου, Ἁγίου Γερασίμου, Ἁγίου Δημητρίου, Ἁγίου Νικολάου, Ἁγίου Λαυρεν­τίου Σαλαμῖνος, Ζωοδόχου Πηγῆς, Ἀκολουθία Γάμου καὶ Νεκρώσιμος Ἀκολουθία.
Πλῆθος χειρογράφων μὲ Βυζαντινοὺς Ἐκκλησιαστικοὺς Πα­ρα­κλη­τι­κοὺς κανόνες καὶ ὕμνους.
πίσης, ἕτοιμα πρὸς δημοσίευση 200 καὶ πλέον Δημοτικὰ παραδοσιακὰ τρα­γού­δια ἀπὸ ὅλη τὴν Ἑλλάδα. Καὶ
Τραγούδια, ὅπως τὰ ἑρμήνευσε ἀπαράμιλλα ὁ ἀείμνηστος Σαλαμίνιος τρα­γου­δι­στὴς Γεώρ­γιος Παπασιδέρης.

Ὡς  Χοράρχης

1.       Τ1992 δημιούργησε τὴν Βυζαντινὴ Χορωδία Σαλαμῖνος, «Ὁ Ἅγιος Μηνᾶς», τὴν ὁποία καὶ διευθύνει μέχρι καὶ σήμερα. Ἔχει πραγματοποιήσει πολλὲς ἐμφανίσεις στὰ πλαίσια ἐκδηλώσεων σὲ διάφορες πόλεις τῆς Ἑλλάδας, καθὼς καὶ σὲ τηλεοπτικὲς ἐκπομπές.


Ἐκδήλωση στὴν αἴθουσα τοῦ θεάτρου «ΠΑΛΛΑΣ» Ἀθηνῶν

2.       Τ1996 ἵδρυσε τὸν «Σύλλογο Ἱεροψαλτῶν Μεγάρων, Σαλαμῖνος καὶ Ἀττικῆς», «Ὁ Ἅγιος Λαυρέντιος» τοῦ ὁποίου χρημάτισε πρόεδρος.


κδήλωση το Ἱεροψαλτικοῦ Συλλόγου στὸ «Δημοτικὸ Θεάτρο Πειραιᾶ»

Μέρος  κτο

 

Τιμητικὲς  Διακρίσεις

 

Τιμήθηκε

1.         «Δημήτρια» 1985 Θεσσαλονίκη.

Τ1985 ὁ Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Θεοχάρης Μα­να­βῆς, τοῦ ἀπένειμε τιμητικὸ μετάλλιο γιὰ τὴν συμ­με­το­χή του με τη χορωδία τοῦ συλλόγου «Θεόδωρος Βασιλικός» στὶς ἐκδηλώσεις ἑορτασμοῦ τῶν 2.300 ἐτῶν ἀπὸ τὴν ἵδρυση τῆς πόλεως Θεσσαλονίκης.



2.         ορτασμὸς συμπλήρωσης 1900 ἐτῶν ἀπὸ τὴν συγγραφὴ τῆς «Ἀποκαλύψεως» τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου.

Τ1995 ὁ Πατριαρχικὸς Ἔξαρχος καὶ κα­θη­γού­με­νος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἰωάννου Θεολόγου Πάτμου, Θε­ο­φι­λέστατος κ.κ. Ἰσίδωρος Κρίκρης, ἐνερ­γῶν ὡς ἐκπρόσωπος Πα­να­γι­ω­τά­του Ἀρ­χι­ε­πι­σκόπου Κων­σταν­τι­νου­πό­λεως, Νέας Ρώμης
καὶ Οικουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρ­θο­λο­μαίου, τοῦ ἀπένειμε τιμητικὸ μετάλλιο γιὰ τὴν συμμετοχή του στὶς ἐκδη­λώ­σεις ἑορτασμοῦ τῶν 1900 ἐτῶν ἀπὸ τὴν συγγραφὴ τῆς Ἀποκαλύψεως τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου καὶ Εὐαγ­γε­λι­στοῦ.


3.                  ορτασμὸς τῆς συμπλήρωσης 300 χρόνων ἀπὸ τὴν κοίμηση τοῦ Ἁγίου Λαυρεντίου.


Τ2007 ὁ Δήμαρχος Σαλαμῖνος κ. Σπυρίδων Σοφρᾶς τοῦ ἀπένειμε τιμητικὴ πλακέτα, γιὰ τὴν συμμετοχή του στὶς ἐκδηλώσεις ἑορ­τα­σμοῦ  τῆς συμπλήρωσης 300 χρόνων ἀπὸ τὴν ὀσι­ακὴ κοίμηση τοῦ Ἁγίου Λαυρεντίου, προ­στά­του τῆς νήσου Σαλαμῖνος.



4.         Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ἱεροψαλτών – Ρωμανὸς ὁ Μελωδὸς καὶ Ἰωάννης ὁ Δαμα­σκη­νός.

 Τὸν Φεβρουάριο τοῦ 2013 ὁ Πρόεδρος τοῦ «Πανελληνίου Συνδέσμου Ἱεροψαλτῶν – Ρωμανὸς ὁ Μελωδὸς καὶ Ἰωαννης ὁ Δαμασκηνὸς τοῦ ἀπένειμε τιμητικὸ δίπλωμα γιὰ τὴ μεγάλη προσφορά μου στὴ καλλιέργεια τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλη­σια­στι­κῆς Μουσικῆς.




5.         Σύλλογος Ἐκκλησιαστικῆς Βυζαντινῆς Χορωδίας Θεσσαλονίκης, «Ἅγιος Ἰωαννης ὁ Κουκουζελης».

Καλλιτεχνικὸς Διευθυντὴς τοῦ σύλλογου τῆς Ἐκκλησια­στι­κῆς Βυζαντινῆς Χορωδίας Θεσσαλονίκης «Ἅγιος Ἰωαννης ὁ Κουκουζελης», κ. Ἐμμανουήλ Δασκαλάκης, Ἄρχων Ὑμνωδὸς τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας καὶ Πρωτοψάλτης Θεσσαλονίκης, τὴν 27ην Μαΐου 2013 ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τοῦ Ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Ρώσου στ Προκόπι Εὐβοίας, ἀπένειμε τιμητικὸ βραβεῖο στν Ἄρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας κ. Ἀνδρέα Ἀναστασιάδη – Χατζῆ, χρυσὸ μετάλλιο, ποὺ φέρει στὸ μέσον τὴν εἰκόνα τοῦ ἁγίου Ἰωάννου Κουκουζέλη καὶ κυκλικὰ τν τίτλο «Χρυσοῦν Ἰωβηλαῖον 50 Συναυλιῶν  Ἐκτὸς Ἑλλάδος (1989 – 2009).


6.         Οἰκουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαῖος, μοῦ ἀπένειμε τὸ Ὀφίκιο τοῦ Ἄρχον­τος Μουσικοδιδασκάλου τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας.
Τ 2013, κατόπιν εἰσηγήσεως τοῦ Μακαριστοῦ Μητροπολίτου Μεγάρων καὶ Σαλαμῖνος κυρός Βαρθολομαίου, προς τν Παναγιώτατον Οἰκουμενικόν Πατριάρχην κ.κ. Βαρθολομαῖον τοῦ ἀπενεμήθη τ Ὀφίκιο τοῦ Ἄρχοντος Μουσι­κο­δι­δα­σκάλου τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου